tisdag 15 mars 2016

Acceptera bakslagen



Mitt allra enklaste framgångstips till mig själv är detta: Acceptera bakslagen. 


Det finns inget svårare än att släppa taget om bakslag. Alltid finns det något bakslag som ligger och skaver, som den mörkare tonen i tillvaron. Åtminstone är det så för mig. Bakslagen kan röra stort eller smått och bli ett hinder för att försöka på nytt. 

Svensk ordbok definierar bakslag: (oväntat) ogynnsamt resultat. Jfr. motgång. 

Bakslag kan innebära självförebråelser, undvikande, skuldkänslor, generaliseringar, deppiga tankar och negativa känslor.

Bakslag kan röra alla områden i livet som man sätter upp önskningar och mål kring: Mat och vikt. Relationer. Arbete. Jobbsökande. Spara pengar. Matsedel. Veckoplaner. Träning. Skrivande... Ja, om man ser hur många delar av livet de flesta av oss ständigt vill påverka och kanske förbättra blir risken för bakslag tydlig.

Ingen människa kan gå genom vardagen och livet utan bakslag, men det är olika hur man ser på sina motgångar. 

I mitt huvud går bakslagen hand i hand med tankefällorna. Man måste vara listig för att se hur de tillsammans försöker lura en! 

Det finns förmodligen en anledning till att tankefällor är så centrala i kognitivt inriktad terapi. De vill hindra en från att förändra och från att börja om. De varnar för risker och katastrofer. De säger att de vill skydda, men istället skrämmer de upp. Trots att jag ogillar tankefällorna ska de få minst en egen text där jag skärskådar dem.

Att jag inte har skrivit något i bloggutmaningen #blogg100 på tre dagar får räknas som ett mycket litet bakslag i livsperspektiv. Jag hade inget tydligt mål om att "lyckas" då det finns för mycket annat som tar energi. Det vore i och för sig spännande om jag skrev 100 texter på 100 dagar, men det måste inte nödvändigtvis ske varje dag.

#blogg100
#loggbok42
#dag15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar