onsdag 2 mars 2016

Hur jag löser ett test och avslöjar en 42-åring

100 bloggdagar. De oändliga möjligheternas gjorde mig handlingsförlamad redan under dag 2. Vilken ände skulle jag börja i? Det är lätt att drabbas av prestationsångest och perfektionism, men som tur är känner jag till botemedlet: Skriv! Ju mer jag skriver, desto lättare kommer det att gå. Ringrostigheten kommer att ge vika och favoritteman kommer att utkristallisera sig.

Alltså: Häromdagen var jag med i ett test. Det var ett seriöst användartest av en ny webbsajt; en betaversion. Jag fick skriva på ett papper om att inte yppa några hemlisar för någon annan - vem som nu skulle vara intresserad. Jag jobbar inte med webbplatser längre, men det var i och för sig inte länge sen, så jag var en ambitiös testare som klagade över minsta frågetecken i användarvänlighet. Till och med den centrala rubriken på startsidan tyckte jag var feltänkt. 
Bredvid mig i rummet fanns en stor väggspegel, som på den andra sidan var ett fönster - precis som hos polisen. I filmer är det i alla fall så, men jag antar att det stämmer med riktiga förhörsrum? Någon eller några bakom spegeln studerade mitt beteende, hur jag gick tillväga när jag skulle använda den nya sajten, och vad jag sa till testledaren som satt bredvid mig. 

Poängen med historien är dock denna: I början av testet svarade jag muntligt på några frågor. Ålder? 42 år, sa jag. Det hade jag aldrig sagt till någon förr. Driver du med folk? kände jag inombords. Vem är människan du refererar till?

Nu har jag en uppgift: Jag ska skapa mig själv som 42-åring, jag ska ge konturer till en suddig gestalt. Men ha förtröstan eventuella läsare! Jag är inte enbart intresserad av identitetsfrågor - jag är i högsta grad intresserad av samhällsfrågor och utveckling i ett större perspektiv. Utgångspunkten är ändå personlig.

Särskilt besatt är jag av: mänskligt beteende, normer, livsstil och sociala koder.
Särskilt uppmärksam är jag på: politiska frågor som rör arbetsliv, arbetsmiljö, hälsa/ohälsa, utbildning och lite till.

Oftast är jag en iakttagare, men i utmaningen Blogg100 ska jag bli en deltagare.

#blogg100
#loggbok42
#dag2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar