tisdag 8 mars 2016

Vikten av att bryta vanor

Biblioteksfynden.

Jag blir alltid lika nöjd när jag lyckas bryta vanor. Nu tänker jag inte på en specifik vana utan snarare mönstret av rutinartade handlingar i vardagen. Ibland kommer jag på mig själv med att inte har brutit vanor eller prövat något nytt på länge. Tristesskänslan som uppstår då!

Man går samma vägar, ser samma saker omkring sig, söker upp samma platser, handlar i samma affärer, går till samma tunnelbanestationer och så snurrar det på vecka för vecka...

Det är alltså inte de stora livsavgörande sakerna det handlar om (även om jag vill förändra där också) utan de små vanorna som bildar vardagslivets kitt. Rutiner är nödvändigt, man måste ha något att luta sig emot för att minimera antalet beslut och skapa viss trygghet, men det är i värsta fall själsdödande att aldrig bryta av. Det beror antagligen på vilken sorts person man är. Själv är jag Vattuman, vilket jag såklart tar jätteallvarligt...

Ofta är det slumpen som gör att jag provar något nytt i det lilla. Ibland har jag som projekt att göra något litet nytt varje dag, men det glömmer jag snabbt bort!

Idag på väg hem till lyan skulle jag ta tunnelbanan från Östermalmstorg, vilket jag ofta gör. Men först ville jag ha en kaffe och bestämde mig för att stanna vid den stora kaffekedjan, som är belägen så att man kan studera framrusande trafikanter. Jag har aldrig fikat där tidigare eftersom det är så lite plats att sitta på, men nu såg jag en skylt där det stod; "ta gärna med kaffet en trappa upp". Till biblioteket? Ja, så var det faktiskt. Att fika i det kommunala biblioteket ovanför var tillåtet och nu besökte jag för första gången denna filial som jag passerat så många gånger.

Resultatet? Jag hittade en bok om ett ämne jag är intresserad av: Introvert och extrovert personlighet. Sen kollade jag in dvd-filmer (ja, sånt finns ännu) och var annars än på ett bibliotek skulle man skylta med en tysk film? Det passade perfekt för mig som känner att jag vill öva och använda min tyska mer. I två veckor får jag låna filmen, tänk vilken generös institution biblioteken är!

Att göra ett litet avsteg från det vanliga idag var framgångsrikt. Mer sånt.

#blogg100
#loggbok42
#dag8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar